woensdag 30 mei 2007

Is? Phis!*

Vrienden, ik wil jullie graag voorstellen aan Mr. Bijay Kumar Sahoo. Hij is verantwoordelijk voor het Inclusive Education Program, en het is met hem dat ik het meest rond de tafel zit omdat vooral zijn project binnen Ruchika door Belgie financieel gesteund wordt. Zoals elke Indier is hij fier besnord, en het heeft een week geduurd voor ik zijn Engels enigszins verstond. Het Oriya heeft een 45-tal medeklinkers (of waren het er 54?) met een hoop d's, t's, r-en en l-en die in Indische oren allemaal verschillend klinken, en die neemt hij mee naar het Engels. Maar een gewone j kennen ze niet. Een f evenmin, en dj of sj ook al niet. Dat maakt de communicatie er niet gemakkelijker op. Volgens Bijay (spreek uit: Biedzei) ben ik de eerste die hem niet begrijpt, maar ik denk dat ik de eerste ben -en het heeft mij een week gekost- die hem vier keer durft te vragen te herhalen wat hij zei...
*Yes? Fish!

1 opmerking:

Unknown zei

Ah! eindelijk eens een taaltje waar ik in Scrabble toch woordjes kan maken als ik wederom geen klinkers hebt gekregen!